Optimaliseer uw customer journey met BackHoom API’s

Het Duurzaam Dataplatform van BackHoom biedt inzicht in elke woning en elk gebouw van Nederland. Van bijna 8 miljoen woningen hebben we daarin per individueel pand belangrijke kenmerken in kaart gebracht, waardoor we per pand inzicht geven in het verduurzamings-potentieel. Voor wie we dat doen? Voor iedereen die zich bezighoudt met het verduurzamen van de gebouwde omgeving.

Integratie in uw customer journey

De laatste tijd hebben we veel klanten geholpen met het optimaliseren van hun customer journey voor verduurzaming. Middels onze API’s worden allerlei verduurzamingsinzichten en realtime berekeningen geïntegreerd in websites, CRM-systemen of apps. Daarbij kan zelf gekozen worden welke informatie waar getoond wordt en welke interactie met gebruikers (vaak woningeigenaren) gewenst is. De mate van interactie met gebruikers bepaalt de mogelijkheden in de customer journey. Dit varieert van verduurzamingsquickscans zonder interactie tot een maatwerk stappenplan naar een gasloze woning.

Inzicht in een woning, hoe doen we dat?

Onze rekenkern in het Duurzaam Dataplatform verwerkt veel kenmerken van alle woningen en gebouwen in Nederland. De databronnen worden continu geactualiseerd, gekoppeld en met slimme algoritmes verrijkt tot hoogwaardig vernieuwd inzicht. Zo worden voor alle woningen de werkelijke panddimensies in 3D gemodelleerd (zie afbeelding). Dit vormt belangrijke input voor de verduurzamingsmogelijkheden per woning. Via API’s integreren we deze informatie en berekeningen realtime in verschillende online toepassingen zoals websites en apps.

Plug & Play gebruik van de API’s

De API’s uit het Duurzaam Dataplatform bevatten vijf ‘plug & play’ functionaliteiten die in meerdere routes gebruikt kunnen worden. Zie onderstaande afbeelding voor de mogelijkheden. Via de snelste API-route wordt er direct op basis van de input van een individuele woning verduurzamingsinzicht in de customer journey geïntegreerd. De optionele, gestippelde routes illustreren gebruikersinteractie waarmee de inzichten in de customer journey continu verbeterd worden.

1 Minimale input nodig

De minimale input voor de BackHoom API’s vormt de postcode en huisnummer van een woning. Deze worden vaak via een website uitgevraagd of wanneer het al bekend is, direct als input meegegeven, zodat een bewoner niet onnodig vaak gegevens hoeft in te vullen. Is er direct al meer informatie in uw systemen? Bijvoorbeeld het aantal bewoners, het energieverbruik of plannen voor een warmtenet? Dan kan die informatie ook direct als input meegestuurd worden. Wel zo efficiënt.

2 Huidige situatie zelf aan te passen

Op basis van postcode en huisnummer bepalen de API’s van het Duurzaam Dataplatform stapsgewijs een scala aan standaardeigenschappen per individuele woning. Het gaat hierbij onder andere om de huidige staat van de woningschil, energiekenmerken, installaties en bewonersgedrag. Ruim 100 variabelen over deze onderwerpen kunnen zelf aangepast worden, maar dat hoeft niet. Indien gewenst kan de woning gepersonifieerd worden. De werkelijke situatie vervangt de standaardwaarden. Aanpassingen van de huidige situatie resulteren direct in verbeterde verduurzamingsmogelijkheden. Wanneer een bewoner bijvoorbeeld informatie geeft over het energieverbruik, de installaties of het gebruik van de thermostaat, kunnen isolerende maatregelen meer energie besparen met een kortere terugverdientijd tot gevolg. Op basis van deze input wordt er continu een nieuwe analyse gemaakt van dezelfde woning.

3 Verduurzamingsinzichten op maat

Met de input en eventueel aangepaste huidige situatie worden verduurzamingsmogelijkheden nauwkeurig bepaald. De BackHoom API’s ondersteunen per woning veel maatregelen:

  1. Isolatiemaatregelen:
    o Vloerisolatie
    o Bodemisolatie
    o Spouwmuurisolatie
    o HR++ glas
    o Dakisolatie
  2. Opwekmaatregelen (bijv. zonnepanelen)
  3. Andere installaties voor Ruimteverwarming (bijv. een Hoog-Temperatuur Warmtenet)
  4. Andere installatie voor Tapwater
  5. Andere installatie voor Koken
  6. Alle combinaties van bovenstaande

De API’s geven altijd voor alle bovenstaande maatregelen een overzicht van de investeringen en bijbehorende besparingen. Energiebesparing drukken we uit in m3, kWh, GJ en CO2. Deze informatie kan naar wens in de customer journey verwerkt worden.

4 Toekomstscenario’s

Soms wil een bewoner niet alleen weten welke maatregelen in de huidige situatie mogelijk zijn, maar ook wat bepaalde toekomstige keuzes voor consequenties hebben. “Als ik nu start met spouwmuurisolatie, wat bespaart dakisolatie daarna op de energierekening?” “Wat wordt mijn toekomstig energieverbruik met zonnepanelen, een warmtenet en vloerisolatie?” De toekomstscenario’s geven direct antwoord op deze vragen. Door toe te voegen wat iemand zelf van plan is om aan maatregelen te treffen, kan op deze manier nu ook een toekomstscenario worden geschetst. Ideaal voor iedereen die zijn klanten inzicht in de woning en verduurzamingsopties wil geven.

5 Customer journey

De API’s van het Duurzaam Dataplatform geven de informatie, u bepaalt in de webomgeving de toepassing binnen uw customer journey. Gebruik de API’s naar wens in uw website, app of CRM systeem. Van snelle isolatiechecks en zonnepaneeladvies, tot interactieve toekomstscenario’s naar gasloos wonen; het is allemaal mogelijk.

Wij vertellen u graag meer

Wilt u weten hoe u het Duurzaam Dataplatform het beste kunt integreren in uw customer journey? Neem dan contact met ons op en we lichten de werking en mogelijkheden van onze API’s graag aan u toe.

Reacties zijn gesloten.