VU-studenten geven nieuwe inzichten in Duurzaam Dataplatform

Sinds vorig jaar heeft BackHoom een samenwerking met de Vrije Universiteit (VU) van Amsterdam. Binnen deze samenwerking is een bijdrage geleverd aan het Artificial Intellegence Lab, onderdeel van de School of Business & Economics van de VU. Hierin zijn studenten voor verschillende partijen, aan de slag gegaan om een datagedreven businessmodel op te zetten, gebaseerd op werkelijke data van die partijen. Uiteraard geanonimiseerd. BackHoom was één van die partijen en heeft 8 weken een groepje van vier Masterstudenten begeleid met hun opdracht en deelgenomen in de jury die het eindresultaat van alle businessmodellen heeft beoordeeld.

Datagedreven businessmodellen ontwikkelen

Onder leiding van Frans Feldberg, professor Data-Driven Business Innovation, zijn de studenten van het AI-Lab geïnspireerd om goed na te denken hoe ze met data en analyses kunnen innoveren. Om dit in de praktijk te brengen, zijn zij in groepjes aan de slag gegaan bij APG, BackHoom, Triple-IT, PON automotive en Van Lanschot Kempen die hun deuren en data (geanonimiseerd) voor hen open hebben gezet. Het einddoel was het presenteren van een nieuw datagedreven businessmodel waarmee de organisaties nieuwe diensten en producten kunnen ontwikkelen.

APG winnaar Dragons Den

Aan het eind van het semester zijn alle businessmodellen gepresenteerd in een ‘Dragons Den’ setting. Dat hield in dat ieder groepje een korte pitch moest houden voor hun medestudenten, maar het was vooral de zevenkoppige jury die ze moesten overtuigen van hun plan. Zij bepaalden vervolgens welk model het meeste kans van slagen had. Dat werden de studenten die aan APG gekoppeld waren. Hun nieuwe datagedreven businessmodel was volgens de jury goed vormgegeven. De ‘Why’ was helder geformuleerd en het model dusdanig goed uitgewerkt dat het in zijn geheel direct kan worden gebruikt.

 

Direct implementeerbaar

Marcel Dommisse, directeur van BackHoom en tevens één van de juryleden: “Bij BackHoom geloven we heel sterk in datagedreven ondernemen. Daarom was het ontzettend leuk en leerzaam om betrokken te zijn bij het AI-lab van de VU. Onze studenten hebben misschien niet gewonnen, maar ze hebben ons wel interessante nieuwe inzichten gegeven, waarvan we een aantal oplossingen al direct kunnen meenemen in onze verdere business ontwikkeling.”

Reacties zijn gesloten.